OSN – zkratka, která v podání Martina Záklasníka nabývá jiného významu

Mileniály považuje za skvělou partu holek a kluků, kteří chtějí něco dokázat a nenechají se jen hierarchicky řídit. Jeho srdcovou záležitostí je udržitelnost, která se pro něj stala velkým tématem ještě v době, kdy jí společnost ani velké firmy nepřikládaly takovou váhu jako dnes. On ale ano. 

Martin Záklasník působil uplynulých pět let jako CEO energetické společnosti E.ON. Na konci letošního června se rozhodl z této funkce odejít. S působením v E.ON, který je jedním ze společníků ŠKO-ENERGO, bylo spojeno i jeho členství v naší dozorčí radě, v níž byl poslední rok a půl dokonce místopředsedou.

Dočetla jsem se, že podle Vás existují tři odvětví, která široká veřejnost obecně nenávidí – telekomunikace, energetika a bankovnictví. Jak se Vám pracovalo v energetické firmě?

Velké firmy z těchto odvětví často pocházejí z původně monopolního prostředí, kde zákazníci neměli možnost volby, a navíc tato odvětví nutně potřebují pro běžný život, ale za ty služby se jim nechce příliš platit – možná proto, že je bereme jako samozřejmé a automatické. Ale ta situace se hodně změnila a pořád se vyvíjí. Je ovšem jjasné, že změna ve vnímání a chování zákazníků může přijít teprve v okamžiku, kdy se změní nastavení uvnitř dané firmy. A o to jsem v E.ONu usiloval. Podařilo se nám několik skvělých věcí – za tu nejzásadnější považuji fakt, že jsme „objevili“ zákazníka. Pro energetické společnosti to dřív byla odběrná místa. Hodně jsme se posunuli i v digitalizaci služeb nebo v chytrých řešeních, která klientům nabízíme. 

Svět kolem nás se mění, energetický trh se mění. Jakou největší změnu jste za pět let působení v čele skupiny E.ON udělal Vy – ve firmě i osobně?

Mojí srdcovkou je téma udržitelnosti. Když jsem o tom před pár lety začal mluvit, hodně lidí z branže se smálo mně osobně i firmě. Dneska už nikdo nezpochybňuje, že je to důležité téma. Těší mě, že E.ON patřil v tomto ohledu v rámci oboru k firmám, které udávají směr. Udržitelnost se stala součástí firemní vize. To se promítá i do firemních hodnot, které by měli vnímat nejen naši zaměstnanci, ale i klienti. Ne nadarmo je naším cílem stát se pro zákazníky průvodcem do udržitelné energetické budoucnosti. Samozřejmě před sebou máme dlouhou cestu, ale máme dobře nakročeno. 

Na pracovní trh nastupuje generace mileniálů, kteří mají odlišné hodnoty a priority než generace předchozí. Jak se díky tomu změní práce v odvětví energetiky v rámci procesů uvnitř firmy, firemní kultury i ve vztahu k zákazníkům?

Myslím, že o mileniálech existuje řada předsudků. Za mě je to skvělá parta holek a kluků, kteří chtějí něco dokázat a nechtějí se nechat jen hierarchicky řídit. Zajímají se o hodnoty firmy a chtějí pochopit, proč mají konkrétní věci dělat. Díky nástupu této generace jsme si uvědomili, že nestačí jen investovat do nových produktů a řešení, ale že je třeba se zaměřit také na budování značky a firemní kultury. Řekli jsme si, že chceme mít kulturu, kterou nazývám, já mám tyhle pomůcky rád, OSN − to znamená otevřenost, spolupráce a nehierarchičnost. A když se podívám na to, co se nám v poslední době povedlo, tak bych určitě zmínil digitalizaci, na které se velkém měřítku podíleli právě mileniálové. Tým mladých lidí „nakopl“ i naši interní komunikaci a téma udržitelnosti uvnitř firmy. Mimochodem oba ty týmy nedávno získaly ve svém oboru prestižní ocenění. Tyhle věci vám nespadnou do klína, ty si musíte odpracovat – a je jedno, jestli je vám 25, 35 nebo 50, na věku v tomhle případě nezáleží. A já věřím, že diverzita je ve firmě hodně důležitá – a nejen ta věková.

Uplynulých pět let jste byl také členem dozorčí rady naší společnosti. Jak vnímáte ŠKO-ENERGO? Může se regionální firma, jako jsme my srovnávat s největšími hráči na energetickém trhu?

Na velikosti firmy až tak nezáleží, důležitá je hlavně její vize a lidé. I malá firma může realizovat skvělý nápad a uspět s ním v mezinárodním měřítku. Osobně rozhodně oceňuji, že cílem ŠKODA AUTO je uhlíková neutralita, to je naprosto skvělé. Já to vnímám tak, že existují tři druhy firem z hlediska přístupu k udržitelnosti a vy jste v té třetí kategorii. Firmy v první kategorii to dělají proto, že to po nich někdo chce, typicky zahraniční matka. Ve druhé kategorii se firmy zaměřují na udržitelnost proto, že tomu věří. A ve třetí proto, že tomu věří, a ještě si z toho dokážou udělat konkurenční výhodu.

Čeká nás transformace energetiky. Co byste popřál našim zaměstnancům i společnosti do budoucna?

Popřál bych všem hlavně hodně zdraví, protože to je to nejdůležitější. A ať je práce baví, protože pak to jde všechno tak nějak samo. 

Martin Záklasník, bývalý CEO skupiny E.ON v ČR

Vystudoval ekonomii na univerzitách v Praze a ve Vídni. Na pozici CEO energetické společnosti E.ON působil od roku 2016, ke konci června 2021 se rozhodl z této funkce odejít. Předtím pracoval jako vicepresident B2B marketingu a prodeje významným zákazníkům společnosti T-Mobile v Praze, téměř šest let působil také ve společnosti T‑Systems. Do roku 2008 zastával různé manažerské pozice v ČR i zahraničí. Má rád historii, je vášnivý čtenář a nadšený běžec.