Rozhovor o instalaci střešních fotovoltaik s Alešem Staňkem ze ŠKO-ENERGO
Škoda Auto ve spolupráci se ŠKO-ENERGO a ČEZ Esco instalovala na svých výrobních a logistických budovách v Mladé Boleslavi tisíce fotovoltaických modulů. Už jsou spuštěny a vyrábějí energii pocházející z čisté sluneční energie. Klíčovou osobou v projektu střešních fotovoltaik je náš specialista na projekty elektro, měření a regulace Aleš Staněk z oblasti Plánování a projektový management. Právě on vedl kontrolní dny a jeho odpovědností bylo zajistit dobrý průběh projektu, součinnost všech zúčastněných stran i kvalitu odvedených prací.
VE ŠKO-ENERGO PRACUJETE VÍCE NEŽ 6 LET A TENTO PROJEKT JSTE DOSTAL NA STAROSTI ZÁHY PO SVÉM PŘÍCHODU. BYL TO TAK TROCHU KŘEST OHNĚM VZHLEDEM K NÁROČNOSTI CELÉ AKCE?
Dalo by se říct, že projekt trval skoro celou moji dosavadní kariéru ve ŠKO-ENERGO. Původně neměl trvat takovou dobu, ale jak to při tak velkých stavebních akcích bývá, časově se protahoval z různých důvodů, ať už to byla změna projektanta, nebo třeba zdržení dodávek od subdodavatelů. Je to nejnáročnější projekt, který jsem kdy řešil. Jsem rád, že jsme projekt v pořádku dokončili. Elektřinu z panelů pak Škoda Auto začala odebírat v listopadu 2023.
NA DRUHOU STRANU, KDYŽ NĚCO NEJDE HLADCE, TAK TO ČLOVĚKA HODNĚ NAUČÍ…
To určitě. Dalo mi to spoustu zkušeností, prohloubil jsem si znalosti a ještě více se naučil v komunikaci a spolupráci s dodavateli a subdodavateli. Navázal jsem tak na praxi, kterou jsem získal v předchozích zaměstnáních, kde jsem dělal energetika a měl na starosti nákup a prodej energií, revize i správu energetických zařízení. Takže i téma střešních fotovoltaik je mi velmi blízké. Elektro je moje vzdělání, profese i koníček.
PŘEDPOKLÁDÁM, ŽE TEDY I VY SÁM MÁTE DOMA NĚJAKÝ ALTERNATIVNÍ ZDROJ ENERGIE. TŘEBA PRÁVĚ FOTOVOLTAIKU, JE TO TAK?
Ano, mám asi dva a půl roku na střeše v provozu fotovoltaiku a můžu říct, že zatím v tom vidím samá pozitiva. Navrhnul jsem si ji sám tak, aby roční přetoky elektřiny do distribuční sítě byly co nejmenší a jsem v podstatě od jara do podzimu soběstačný. Více než polovinu roční spotřeby si vyrobím sám. Ale vyloženě nedoporučuji, aby si někdo stavěl takové zařízení sám, pokud nemá znalosti a vzdělání z oboru. Amatérské montáže jsou příčinou požárů domů. Ono to není jen o tom, umístit na střechu panely.
CO DALŠÍHO TO OBNÁŠÍ?
Základem je fotovoltaický panel, který přijímá sluneční záření a vyrábí elektřinu. Nicméně pak je tam řada dalších komponentů souvisejících se zapojením do distribuční sítě, nebo naopak odpojením z ní. Srdcem celého systému je střídač, který mění stejnosměrný proud na střídavý. Kromě něj jsou tam například i rozvaděče. Zkrátka není to tak jednoduché, že se dá jen panel na střechu. No a pak je to o tom, že vyhlížíte sluníčko (směje se).
JEDNA STŘECHA RODINNÉHO DOMU JE ALE PROCHÁZKA RŮŽOVOU ZAHRADOU OPROTI INSTALACI 5 400 FOTOVOLTAICKÝCH MODULŮ NA TŘECH STŘECHÁCH AUTOMOBILKY. JAK VELKÝ TÝM SE SCHÁZEL PŘI KONTROLNÍCH DNECH?
Celkem kolem 15 lidí. Byli to správci jednotlivých hal a pracovníci z oddělení výstavby Škoda Auto, kolegové z naší společnosti, zaměstnanci ČEZ Esco a jejich subdodavatelé na projektování i realizací.
JE PODLE VÁS DŮLEŽITÉ POKRAČOVAT V INSTALACI STŘEŠNÍCH FOTOVOLTAIK, VYHLEDÁVAT PRO NĚ VHODNÉ OBJEKTY A MÍT STÁLE NA PAMĚTI OPTIMALIZACI UHLÍKOVÉ STOPY?
Určitě ano. Aktuálně dokončuji a uvádím do provozu fotovoltaiky na Úpravně vody na Bradleci (úpravna průmyslové vody pro areál Škoda Auto, Mladá Boleslav) a na dvou střechách ŠKO-ENERGO v areálu Škoda Auto Mladá Boleslav. V současné době projektujeme instalaci fotovoltaiky na hale E14, kde budou naistalovány flexibilní panely s váhou do 5 kg/m2. Bude to pilotní projekt na střeše staršího objektu, kde nevyhovuje statický výpočet pro klasické FV panely s konstrukcí a betonovou zátěží, jako na spoustě dalších objektů v areálu automobilky. I když je fotovoltaika na objektech naší společnosti mnohem menší, než na střechách automobilky, je její realizace mnohem složitější, protože investorem akce je přímo ŠKO-ENERGO. Zároveň tak k samotné realizaci řeším tedy dotaci, což je také nelehký úkol - vytvořit správné zadání, vybrat vhodného dodavatele a potom hlídat kvalitu provedení a náklady s návazností na dotační podmínky.
V rozvoji a využití fotovoltaických panelů na střechách v areálu automobilky se bude pokračovat. Životnost panelů je 25 až 30 let a podle mě je to správná cesta. Projekt fotovoltaických elektráren na 3 objektech Škody Auto je největší střešní, který jsem kdy viděl. Myslím si, že v tomhle ohledu může být automobilka inspirací pro ostatní. A těší mě, že se na tom ŠKO-ENERGO odborně podílí.
Zajímáte se o práci v energetice? Co takhle to zkusit ve ŠKO-ENERGO?
Aktuálně hledáme kolegy na tyto praocvní pozice. Podívejte se na naše kariérní stránky.

